Powered By Blogger

Wednesday, September 1, 2010

Baja kimia

YaraMila Dari Norway
Taukeh kedai kata" ini barang banyak mahal beli pun buang juga ke tanah". Betul juga dia kata. Tapi aku tak nak la pokok-pokok pisang kata aku ni taik hidung masin. Pandai tanam tapi suruh cari makan sendiri. Sekurang-kurangnya bila aku tabur kat tanah, pokok pisang tengok aku pun happy je..Serupa pelihara binatang kena bagi makan juga. Inipun amalan mulia juga sebab mereka semua makhluk Allah. Mereka juga ada hak masing-masing.

Beli pun tak banyak. Kena budget sebab tak ada hasil lagi. Terpaksa guna duit gaji. Tanya orang yang berpengalaman, walaupun agak mahal tetapi bagus dan penggunaannya pun tak perlu banyak. Yang mahal tu agaknya sebab dari Norway. Tu la kan rezeki pokok pisang yang aku tanam ni, dia makan baja pun import punya.

Untuk pokok yang agak-agak dah dara tu aku campur sikit dengan baja buah/bunga. Formula campuran tu ikut citarasa jer. Tapi kalau dah berbuah jangan tabur baja 'urea' sebab buah akan jadi keras dan tak masak. Itupun orang bagitau aku masa kat kedai jual baja tu.

No comments:

Post a Comment