Powered By Blogger

Monday, May 24, 2010

Fasa 2



Seronok bila tengok benih pisang tisu kultur dalam polibeg mula bertambah subur. Keadaan cuaca yang nampaknya semakin baik dengan hujan yang kerap turun, proses menanam akan dimulakan. Semua lubang telah digali menggunakan jentera. Banyak juga kosnya tetapi untuk jangka panjang mungkin berbaloi. Dengan lubang yang dikorek selebar 2kaki menjadikan tanah gembur dan akar-akar muda akan berkembang dengan cepat.

Kelewatan mendapatkan bekalan benih menjadi masalah utama dan usaha sedang dijalankan untuk mendapatkan bekalan sebanyak 10,000 anak benih lagi.

Perkara yang paling tidak menyenangkan adalah musuh-musuh yang sentiasa mencari peluang memasuki kawasan. Tuan-tuan punya lembu dan kerbau yang tidak dijaga merupakan ancaman yang paling merisaukan. Tuan-tuan lembu seperti tidak ada perasaan apabila petani mengalami kerugian akibat binatang peliharaannya meranapkan tanaman. Mereka bagi alasan kenapa kita tidak memagar kawasan dengan sempurna. Kadang-kadang nak menjawab" bolehke kalau mencuri masuk rumah pakcik, pencuri tu kata kenapa tak kunci rumah betul-betul".

No comments:

Post a Comment